"Perhaps it's in our blood,
maybe it's just in our history,
but surely it's in the American vein
to head out for some other place..."
William Least Heat-Moon, Blue Highway (1982)
Jeg trillede ind i Holbrook.
Holbrook Wigwam Motel er det ene af to der har overlevet tidens hårde tand. Det andet motel ligger længere fremme ad Route 66 i San Bernardino i udkanten af Los Angeles.
"If you haven't been to the Jackrabbit, you haven't been to the Southwest".
Landskabet har igen ændret karakter. Bakker er blevet til bjerge og nåletræerne står tæt. Ved fødderne af San Francisco Peaks ligger Flagstaff. En Flagstaff-anekdote fortæller, at Cecille B. DeMille ville gøre Flagstaff til centrum for film-industrien. DeMille kom fra Østkysten, men den dag han kom til Flagstaff dryssede der sne fra himlen, så DeMille blev på toget og forsatte til Sunny California og LA. Det blev så Hollywood, der blev til Hollywood.
Jeg kom til Flagstaff. Det sneede ikke, men jeg tog alligevel en tur i den lokale shopping-mall. Fandt intet. Prøvede den lokale Walmart. Stadig intet der fristede, så jeg trøste-spiste en "Truckers Special".
På The Railroad Cafe i Flagstaff fik jeg Truckers Special: ”Hashbrowns, scramble eggs, beef ground patty, toast og kaffeog vand”. $7.99 var prisen for dette trucker-måltid.
Jeg kom frem til Williams som var den by der sidst blev omgået af en Interstate. Det skete den 13. oktober 1984. Det betød dødsstødet til Route 66. Vejen og byerne var blevet overhalet af fremskridtet. Det hele skulle gå hurtigere. Der var ikke tid til at køre gennem små støvede byer.
De amerikanske Interstates blev ofte anlagt op til fem km fra de gamle by-centre og det betød at byerne voksede og udvidede efter Interstaten. Nu var det her at der var brug for benzinstationer og diners. Nu ofte i form af fast food kæder. Route 66 blev efterladt med et stort åbent blødende sår.
Parallelt med hovedgaden i Williams ligger jernbanen, Grand Canyon Railway, som hver dag bringer turister på en spændende måde til Grand Canyon. Fra anlæggelsen af sporet i 1901 og til 1927 tog hver anden Grand Canyon turist jernbanen fra Williams når de skulle til kløften. Jeg havde desværre ikke mulighed for dennegang at besøge Grand Canyon, men måtte mindes mit møde med den store kløft for ti år siden.
Jeg kom frem til Williams som var den by der sidst blev omgået af en Interstate. Det skete den 13. oktober 1984. Det betød dødsstødet til Route 66. Vejen og byerne var blevet overhalet af fremskridtet. Det hele skulle gå hurtigere. Der var ikke tid til at køre gennem små støvede byer.
De amerikanske Interstates blev ofte anlagt op til fem km fra de gamle by-centre og det betød at byerne voksede og udvidede efter Interstaten. Nu var det her at der var brug for benzinstationer og diners. Nu ofte i form af fast food kæder. Route 66 blev efterladt med et stort åbent blødende sår.
Parallelt med hovedgaden i Williams ligger jernbanen, Grand Canyon Railway, som hver dag bringer turister på en spændende måde til Grand Canyon. Fra anlæggelsen af sporet i 1901 og til 1927 tog hver anden Grand Canyon turist jernbanen fra Williams når de skulle til kløften. Jeg havde desværre ikke mulighed for dennegang at besøge Grand Canyon, men måtte mindes mit møde med den store kløft for ti år siden.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar