Missouri gav mig minder om landskaberne en maj dag hjemme i Danmark. Frodigt og grønt med meget bølgende græs. De bløde kurvede bakker som i Østjylland og indimellem afløst af mere markante og langstrakte bakker a la Kassel eller Ardenner-bjergene. De brune Route 66 skilte var blevet færre end i Illinois, men erstattet af mange reklame billboards. Hver anden butik udenfor byerne var enten ”fireworks” eller ”Adult Video Store”. Det var mit indtryk af Missouri.
Halltown, Spencer, Heatonville, Albatross, Phelps, Rescue og Avilla bød på flere små midtvestbyer som jeg ikke kunne skille fra hinanden. Carthage med en endnu levende (genoplivet) Route 66 Drive-In biograf efterlod et lidt dybere spor i min hukommelse.
Landskaber og bygninger tog en anden form. En anden verden åbnede sig. Vejen gled blødt forbi et gammelt mineområde, langs jernbanen, over en bro, forbi forladte huse, et 90-grader sving og jeg var pludselig på Main Street i Galanea, Kansas. Virkede øde og forladt. Lidt spøgelsesagtig. En enkelt håndværker arbejdede på en af de mange nedslidte bygninger, men der er lang vej inden Galana kan rejse sig igen.
Oklahoma
Mit første besøg i Oklahoma. Quapaw, det første bynavn lyder indiansk, men Oklahoma er også en indianerstat. Mellem Miami og Afton er der stadig bevaret oprindelig Route 66 vej fra før 1937. Kun 9 fod bred. 9-foot Hwy. Også kendt som Sidewalk Hwy. Det er mindre end tre meter. Kun et vej spor og en bred rabat. Minder om bagvejene i Queensland, Australien. Vejen blev bygget i 1922. Altså før asfalten blev en del af Route 66. Frem til 1937 var det en officiel del af Route 66. Et sårbar stykke historie der er hård ved nutidens biler.
Den blå hval i den lille sø er en meget genkendelig attraktion langs Route 66 i Oklahoma. Hugh Davis byggede i begyndelsen af 1970'erne beton-hvalen med rutsjebane som en bryllupsgave til konen Zelta.
Rækken af Main Street America-byer i det nordøstlige Oklahoma bragte mig til Oklahoma City. Før 1995 blot endnu en amerikansk by. Ukendt for Danmark. Timothy McVeighs bombe og 168 ofre bragte Oklahoma City på verdenskortet. Første gang USA oplevede terror af amerikanere i Amerika.
Oklahoma City
På vej ind i Oklahoma stoppede jeg ved National Cowboy & Western Heritage Museum på 1700 N.E. 63rd Street. Amerikanerne forstår at opbygge store imponerende og prangede samlinger og udstillinger der tager pusten fra en.
The National Cowboy & Western Heritage Museum er USAs førende indenfor Vestens historie, kunst og kultur. Museet er grundlagt i 1955 og indsamler, bevarer og udstiller en flot samling genstande med relation til den amerikansk vest.
Uendelige rækker af sammenhængende sale med cowboystøvler, cowboyhatte og westernhelte fylder museet. Imponerede og informativt. Bestemt et par timer værd at browse gennem udstillingerne og så lige hvile benene i 15 minutter i selskab med de amerikanske westernhelte fra Hollywoods stor-lærred.
Klik her og læs mere om USAs National Cowboy & Western Heritage Museum.
Oklahoma City er med godt 500.000 indbyggere delstaten Oklahomas største by. Metro-Oklahoma City har 1,2 mio. indbyggere. Jeg fortsatte mod centrum af byen.
Hele USA og specielt indbyggerne i Oklahoma City blev og er stadig mærket af begivenhederne den 19. april 1995. 168 mennesker blev dræbt, da Timothy McVeigh stod bag en bombe som sprang foran Murrah-bygningen i centrum af byen. Bygningen blev ødelagt. Mere end 100 bygninger i området fik ødelæggelser.
Jeg slutter dagen af med at besøge mindesmærket efter 1995-bomben på 620 N. Harvey Ave i down town. The Oklahoma City National Memorial & Museum blev skabt til ære for de dræbte, de overlevende og de som blev for evigt er mærket og forandret af hvad der skete den 19. april 1995 ved Alfred P. Murrah Federal Building i Oklahoma City. Mindesmærket og museet skal oplyse og fortælle om konsekvenserne ved brug af vold, hvad der skete med forbindelse til bombningen, give håb og gøre at vi mennesker lærer af hændelsen.

Ingen kommentarer:
Send en kommentar